... és az egyensúly helyreáll ...

Kategória: Cikkek

Fáj a háta? Próbáljon ki alternatív megoldásokat, mielőtt gyógyszert venne be!

Közzétéve február 16th, | Kiss Borbála itt: Cikkek, Gyógytorna. Nincs hozzászólás

Az amerikai orvosokat tömörítő egyik legfontosabb szervezet, az Amerikai Orvoskollégium (American College of Physicians / ACP) legújabb javaslatai szerint jobb tornával és más alternatívnak tartott módszerrel megpróbálni leküzdeni az alsó háti fájdalmat, mielőtt gyógyszereket kezdünk szedni.

 

Mi az alsó háti fájdalom?

A hát alsó részében jelentkező, különböző erősségű, különböző ideig tartó fájdalom. Az emberek túlnyomó többsége valamikor élete során megtapasztalja ezt a típusú fájdalmat. Néhányunkak ez izomgyengeséggel és zsibbadással is párosulhat.

Az alsó háti fájdalom legtöbbször néhány nap vagy hét alatt kezelés nélkül is elmúlik. Van azonban, amikor kezelés szükséges, attól függően, hogy mi okozza a fájdalmat és hogy mennyi ideig tart. A lumbális fájdalmakat a következő három csoportba sorolhatjuk: akut, szubakut és krónikus.

Akut: a lumbális fájdalom kevesebb, mint 4 hétig tart
Szubakut: a lumbális fájdalom 4-12 hetes időszakig tart
Krónikus: az alsó háti fájdalom több, mint 12 hétig eltart.

 

Hogyan fejlesztette ki ezt az útmutatást az Amerikai Orvoskollégium (American College of Physicans)?

A szerzők az eme panaszok gyógyszeres és non-invazív kezelésével foglalkozó újabb tanulmányok áttekintése után fogalmazták meg orvosoknak és pácienseknek szóló ajánlásukat.

Hogyan lehet kezelni ezt a típusú hátfájdalmat?

Ha a fájdalom magától nem múlik, a páciens, orvosával együttműködve választhatja ki a legjobb kezelést. Ez általában valamiféle terápiát vagy gyógyszerek szedését jelenti. Sebészeti beavatkozás csak ritkán szükséges.

 

Mit javasol az … Read More »


Az SMR masszázs: gyakorlati tanácsok

Közzétéve január 17th, | Kiss Borbála itt: Cikkek, Gyakorlatok és egyebek, Masszázs. Nincs hozzászólás

A myofasciális önmasszázs (SMR) egy speciális nyújtási technika az izommerevség és fájdalom kezelésére. Javítja a test különböző szöveteinek – beleértve a bőrt, a zsírt és a fascia-t is – egymáshoz viszonyított csúszását és az idegrendszerre is hatással van. Alkalmazása napjainkban egyre népszerűbb a mobilitás növelésére, a sérülésveszély csökkentésére, a teljesítmény növelésére és az edzés utáni regenerációs idő minimalizálására. Ha már használsz valamilyen masszázs hengert (foam rollert), masszázs golyót vagy más hasonló terméket, ebből a cikkből megtudhatod mit ajánlott tenni és mit nem, SMR végzése során.

 

 

Nem szabad a “mindenért meg kell szenvedni” felfogással nekiállni.
Ha myofasciális önmasszázst végzel és annyira fáj, hogy levegőt is alig bírsz venni és az egész tested megfeszül, akkor épp a lényegről feledkezel meg. Így csak tested védekezési reakcióját váltod ki, ami pont az ellenkezője annak, mint amit elérni szeretnél. Kutatás igazolja, hogy az agresszív mélyszöveti masszázs nem az, amire stresszes állapotban szükséged van. Fékezni szeretnél, nem gázt adni.
Találd meg azt az arany középutat az élvezet és a fájdalom között, ami eredményes, de elviselhető. “Lazulj rá” az eszközre. Keresd a “jó fájdalmat”. Lélegezz lassan és mélyen. Képzeld el, ahogy a szövetek felszabadulnak a testedben. Ez fontos, mert ezzel is hatással vagy az idegrendszeredre (neuroplaszticitás). A “no pain no … Read More »


10 ok, amiért futni jó – infografika

Közzétéve július 2nd, | Kiss Borbála itt: Cikkek. Nincs hozzászólás

Futni jó. Az alábbi kis poszteren összeszedtük, hogy pontosan miért is van ez így.

A képre kattintva a nagy felbontású, nyomtatható változat jelenik meg.

 


Az ülőmunka veszélyei

Közzétéve május 28th, | Kiss Borbála itt: Cikkek, Gyógytorna. Nincs hozzászólás

Az ülőmunka nem csak a mozgásszervekre veszélyes, hanem a belső szervekre is rossz hatással van. A gerinc fájdalmas betegségei mellett az agyvérzés, a szívinfarktus, a szívnagyobbodás és a vesebetegségek rizikófaktorát is növelheti az ülő életmód. A veszélyekre Dr. Darabosné Tim Irma, a Semmelweis Egyetem ETK Fizioterápiai Tanszék oktatója és Dr. Werling Klára belgyógyász figyelmeztet.

A gyógytornász tapasztalata szerint az emberek többségének nincs kellő információja a helyes ülésről. Aki naponta több órát ül, jó ha tudja, hogy az ülés jobban terheli a gerincet, mint az állás, ezt szemléletesen mutatja a Nachemson ábra. A helytelen üléskor majdnem kétszeresen (180 százalékosan) terhelődnek a porckorongok, az álláshoz képest. Ha mindez a nyomás állandóan féloldalasan és egyenetlenül jelentkezik, kialakulnak a mozgásszervi betegségek, például a porckorongsérv vagy a meszesedés.

A gyógytornászok azt is hangsúlyozzák, hogy a rossz tartás nemcsak a vázrendszerre, hanem az izmokra és a szalagokra is rossz hatással van, amely szintén fájdalmat okozhat. A túlterhelés miatt a szövetek keringése és anyagcseréje is rossz lesz, amely elváltozáshoz vezet, mindez veszélyezteti a csonthártya, az ízületi szalagok, a porcfelszínek épségét, kialakulnak a degeneratív elváltozások.

Mindezek elkerülésére a célzott aktív mozgás a megoldás. Mozgással jó vérellátást biztosítunk az izmokban, ami a szív és a tüdő egészségének megőrzéséhez is hozzájárul. A mozgás azt … Read More »


Új tudományos eredmények: a masszázs hatása az izomlázra

Közzétéve november 9th, | Kiss Borbála itt: Cikkek, Masszázs. Nincs hozzászólás

A masszázs egy kimerítő edzés után kétség kívül jól esik és úgy érezzük, csökken a fájdalmunkt és mintha az izmaink is könnyebben regenerálódnának. Sokan – köztük atléták és orvosok – azon az állásponton voltak eddig is, hogy a masszázs csökkenti a gyulladást, serkenti a vérkeringést és csökkenti az izomfeszültséget. De mostanáig senki nem tudta bizonyosan, miért is van a masszázsnak ilyen hatása.

A kutatók csak most értették meg pontosan, mi történik az izmokkal masszázs közben.

Az elvégzett kísérletek során az alanyoknak a kimerülésig kellett edzeniük, majd lábizmaik szövetéből 5 mintát adni, elemzésre. E kellemetlenség ellenére a kutatóknak sikerült 11 fiatal férfit találni, akik önkéntesen jelentkeztek. Az eredményeket a “Science Translational Medicine” február 1-i számában publikálták.

Az első vizit alkalmával minden jeletkező pihent állapotban lévő lábán végeztek biopsziát. A második alkalommal szobabiciklin kellett edzeniük egészen addig, míg teljesen el nem fáradtak. Ezután minden jelentkező egyik lábát 10 percig masszírozták, a másikat pedig hagyták, hogy magától regenerálódjon. A masszázs után közvetlenül biopsziát végeztek mindkét combon. További két és fél óra pihenés után egy harmadik biopsziát is végeztek, hogy lássák a folyamat időbeli lefolyását.

Megállapítást nyert, hogy az erőltetett edzés apró szakadásokat okoz az izomszövetekben, ami immunreakciót vált ki (gyulladás). Szervezetünk így próbálja a sérült sejteket megjavítani. … Read More »


Elülső térdfájdalom: Erősítsem a csípőm? De a térdem fáj!

Közzétéve október 18th, | Kiss Borbála itt: Cikkek, Gyakorlatok és egyebek, Gyógytorna. 3 hozzászólás

Az egészségügyi szakmeberek a térd elülső részénél, illetve a térdkalács alatt jelentkező fájdalmat patellofemoralis fájdalom-szindrómának nevezik. Ez a fájdalom legtöbbször edzés után jelentkezik, de túl sok ülés után is előfordulhat. Idővel a térd elkezd fájni edzés közben, ami akár egész nap eltarthat. Folyamatos “zsémbes” fájdalom vagy alkalmi éles fájdalom érezhető. Ez a fájdalom csökkentheti a mozgásszabadságot, esetleg sántítást is okozhat. Ez nagyon frusztráló tud lenni, de van egy jó hírünk: egyszerű gyakorlatok segítségével a térdfájdalom csökkenthető és a fájdalommentes mozgás visszanyerhető akár műtét nélkül is. Bár a szakma már egy jó ideje tisztában volt a gyógytorna ezirányú előnyeivel, azzal azonban nem, hogy pontosan milyen gyakorlatok enyhítik leggyorsabban a fájdalmat. A “JOPST” magazin 2011. augusztusi számában publikált tanulmány új, bizonyítékokkal alátámasztott eredményekkel szolgál.

Új eredmények

Mivel ez a fajta probléma leggyakrabban a nőknél jelentkezik, így a kutatók 33 patellofemoralis fájdalom-szindrómával küzdő nőt választottak alanynak. Az első 4 hét fizioterápiája során a páciensek körülbelül fele a comb és quadriceps izmokra koncentráló gyakorlatokat végzett, míg a másik fele a csípő izmokat helyezte középpontba. Ezután minden alany ugyanazokat – a teljes láb izomzatát erősítő – gyakorlatokat végezte 4 héten át. Az eredményeket a fájdalom szintjére vonatkozó kérdőívekkel és az izomerő tesztelésével mérték fel. Az első 4 … Read More »


Megöl a túl sok ülés! Tények az ülőmunkáról – infografika

Közzétéve július 11th, | Kiss Borbála itt: Cikkek, Gyógytorna. 1 hozzászólás

Köztudomású tény, hogy a sok ülés nem egészséges. A testfelépítésünk egyszerűen nem annyi ülésre lett kitalálva, amennyit egy átlagos városi ember a TV vagy számítógép előtt eltölt ebben a pozícióban. Az alábbi infografika hatásosan magyarázza el, miért is olyan kockázatos a túl sok ülés. Ha a végigolvasás után esetleg mozogni szeretne az irodában, vagy otthon, sétáljon, vagy végezzen el néhány egyszerű tornagyakorlatot.

A képre kattintva a grafika nagyobb méretben megtekinthető.

Forrás: fordítás: http://goo.gl/U7Ue7 | eredeti: http://goo.gl/UckMs


Infografika az irodai munka kockázatairól, munkahelyen végezhető gyakorlatokkal

Közzétéve június 23rd, | Kiss Borbála itt: Cikkek, Gyakorlatok és egyebek, Gyógytorna. Nincs hozzászólás

Az alábbi infografika az irodai munkából eredő mozgásszervi kockázatokat és a panaszok kialakulásának megelőzési lehetőségeit mutatja be, áttekinthető formában. A bemutatott tornagyakorlatok néhány perc alatt, a legtöbb munkahelyen elvégezhetők és nagyon hatásosak. A képre kattintva nagyobb, olvashatóbb formában megtekinthető.

 Letöltés PDF formátumban.


Szívbetegeknek gyógytorna egy életen át

Közzétéve június 19th, | Kiss Borbála itt: Cikkek, Gyógytorna. Nincs hozzászólás

A mai modern társadalomban élő emberek mindennapos munkája gyakran nem jár annyi fizikai megterheléssel, amennyire az egészségük megőrzése érdekében szükségük volna. Számos ok miatt a munka utáni hosszabb-rövidebb időszakot is kevesen fordítják aktív pihenésre. A megélhetési nehézségek miatt munkájukat sokszor egy másik követi, és nem pihenés, regenerálódás. Hazánkra tehát jellemző, hogy a népesség fizikai aktivitása jelentősen csökkent.  

Felmérések alapján a népesség 80-90százaléka állítja, hogy nem mozog eleget. Köztudott, mégsem veszik elég komolyan, hogy a mozgásszegény életmód számos betegség forrása lehet, így önmagában is fokozza a koszorúér betegség kialakulásának kockázatát. Közvetlen összefüggés fedezhető fel az inaktivitás és a szív-érrendszeri betegségek okozta halálozás között is. Egészségünk érdekében fontos lenne idejében változtatni szokásainkon. Debrecenben, a Kardiológiai Intézet és a Szívsebészeti Központ betegeinek rehabilitációját hárman látjuk el, mint gyógytornászok. A szívsebészeten a rehabilitáció már a műtét előtt elkezdődik. A betegtájékoztatás során megismerkedünk a betegekkel, tájékoztatjuk őket a műtét utáni gyógytorna jelentőségéről, megtanítjuk a helyes légző tornát és köhögéstechnikát. A kardiológián mindez a szívinfarktus ellátást követően az intenzív osztályon, illetve később a fekvőbeteg osztályon válik lehetővé.

 

Gyógytorna az intenzív osztályon

A kardiológiai betegek rehabilitációja három szakaszból áll. Az első fázis, az akut történéstől számított első két hétig tart. Ezen időszak alatt rehabilitációs tevékenységünk célja a hosszú ágynyugalommal … Read More »


Ízületi gyulladást gyógyít a meggy

Közzétéve június 5th, | Kiss Borbála itt: Cikkek. Nincs hozzászólás

Amerikai kutatók szerint a meggylében található antioxidánsok javítanak az ízületi gyulladásban szenvedő betegek állapotán.

A meggylében található antioxidánsok javítanak az ízületi gyulladásban szenvedő betegek állapotán – hangzott el az Amerikai Sportorvosok Kollégiumának idei kongresszusán San Franciscóban.

A kutatók szerint valamennyi élelmiszer közül a meggyben található a legtöbb gyulladáscsökkentő hatóanyag, a meggylékúra pedig semmilyen mellékhatással nem fenyeget.

Kerry Kuehl és munkacsoportja évek óta foglalkozik a meggylé gyógyhatásával. Korábbi dolgozatukban hosszútávfutók izomfájdalmainak csillapításáról számoltak be a gyümölcs segítségével.

A kongresszuson elhangzott, hogy 20, ízületi gyulladásban szenvedő idős nőnek adtak három héten át naponta kétszer 355 ml meggylevet. Mindannyiuk fájdalmai jelentősen enyhültek, különösen azokra volt jótékony hatással, akiknek panaszai a legkínzóbbak voltak.

A munkacsoport tagjai szerint a meggyben található antioxidáns és gyulladáscsökkentő molekulák, az antocianinok olyan hatásosak, mint a gyógyszeripar ma ismert legnépszerűbb készítményei, és mellékhatásoktól nem kell tartani.

Az eredeti dolgozat összefoglalása egyéb információkkal a Choosecherries oldalán.

Forrás: mti




Kedves Érdeklődő!

Ha szeretne azonnal értesülni a legújabb cikkekről, gyakorlatokról és ajánlatokról, kérem iratkozzon fel hírlevelemre.