... és az egyensúly helyreáll ...

Kategória: Gyógytorna

Fáj a háta? Próbáljon ki alternatív megoldásokat, mielőtt gyógyszert venne be!

Közzétéve február 16th, | Kiss Borbála itt: Cikkek, Gyógytorna. Nincs hozzászólás

Az amerikai orvosokat tömörítő egyik legfontosabb szervezet, az Amerikai Orvoskollégium (American College of Physicians / ACP) legújabb javaslatai szerint jobb tornával és más alternatívnak tartott módszerrel megpróbálni leküzdeni az alsó háti fájdalmat, mielőtt gyógyszereket kezdünk szedni.

 

Mi az alsó háti fájdalom?

A hát alsó részében jelentkező, különböző erősségű, különböző ideig tartó fájdalom. Az emberek túlnyomó többsége valamikor élete során megtapasztalja ezt a típusú fájdalmat. Néhányunkak ez izomgyengeséggel és zsibbadással is párosulhat.

Az alsó háti fájdalom legtöbbször néhány nap vagy hét alatt kezelés nélkül is elmúlik. Van azonban, amikor kezelés szükséges, attól függően, hogy mi okozza a fájdalmat és hogy mennyi ideig tart. A lumbális fájdalmakat a következő három csoportba sorolhatjuk: akut, szubakut és krónikus.

Akut: a lumbális fájdalom kevesebb, mint 4 hétig tart
Szubakut: a lumbális fájdalom 4-12 hetes időszakig tart
Krónikus: az alsó háti fájdalom több, mint 12 hétig eltart.

 

Hogyan fejlesztette ki ezt az útmutatást az Amerikai Orvoskollégium (American College of Physicans)?

A szerzők az eme panaszok gyógyszeres és non-invazív kezelésével foglalkozó újabb tanulmányok áttekintése után fogalmazták meg orvosoknak és pácienseknek szóló ajánlásukat.

Hogyan lehet kezelni ezt a típusú hátfájdalmat?

Ha a fájdalom magától nem múlik, a páciens, orvosával együttműködve választhatja ki a legjobb kezelést. Ez általában valamiféle terápiát vagy gyógyszerek szedését jelenti. Sebészeti beavatkozás csak ritkán szükséges.

 

Mit javasol az … Read More »


Az ülőmunka veszélyei

Közzétéve május 28th, | Kiss Borbála itt: Cikkek, Gyógytorna. Nincs hozzászólás

Az ülőmunka nem csak a mozgásszervekre veszélyes, hanem a belső szervekre is rossz hatással van. A gerinc fájdalmas betegségei mellett az agyvérzés, a szívinfarktus, a szívnagyobbodás és a vesebetegségek rizikófaktorát is növelheti az ülő életmód. A veszélyekre Dr. Darabosné Tim Irma, a Semmelweis Egyetem ETK Fizioterápiai Tanszék oktatója és Dr. Werling Klára belgyógyász figyelmeztet.

A gyógytornász tapasztalata szerint az emberek többségének nincs kellő információja a helyes ülésről. Aki naponta több órát ül, jó ha tudja, hogy az ülés jobban terheli a gerincet, mint az állás, ezt szemléletesen mutatja a Nachemson ábra. A helytelen üléskor majdnem kétszeresen (180 százalékosan) terhelődnek a porckorongok, az álláshoz képest. Ha mindez a nyomás állandóan féloldalasan és egyenetlenül jelentkezik, kialakulnak a mozgásszervi betegségek, például a porckorongsérv vagy a meszesedés.

A gyógytornászok azt is hangsúlyozzák, hogy a rossz tartás nemcsak a vázrendszerre, hanem az izmokra és a szalagokra is rossz hatással van, amely szintén fájdalmat okozhat. A túlterhelés miatt a szövetek keringése és anyagcseréje is rossz lesz, amely elváltozáshoz vezet, mindez veszélyezteti a csonthártya, az ízületi szalagok, a porcfelszínek épségét, kialakulnak a degeneratív elváltozások.

Mindezek elkerülésére a célzott aktív mozgás a megoldás. Mozgással jó vérellátást biztosítunk az izmokban, ami a szív és a tüdő egészségének megőrzéséhez is hozzájárul. A mozgás azt … Read More »


Elülső térdfájdalom: Erősítsem a csípőm? De a térdem fáj!

Közzétéve október 18th, | Kiss Borbála itt: Cikkek, Gyakorlatok és egyebek, Gyógytorna. 3 hozzászólás

Az egészségügyi szakmeberek a térd elülső részénél, illetve a térdkalács alatt jelentkező fájdalmat patellofemoralis fájdalom-szindrómának nevezik. Ez a fájdalom legtöbbször edzés után jelentkezik, de túl sok ülés után is előfordulhat. Idővel a térd elkezd fájni edzés közben, ami akár egész nap eltarthat. Folyamatos “zsémbes” fájdalom vagy alkalmi éles fájdalom érezhető. Ez a fájdalom csökkentheti a mozgásszabadságot, esetleg sántítást is okozhat. Ez nagyon frusztráló tud lenni, de van egy jó hírünk: egyszerű gyakorlatok segítségével a térdfájdalom csökkenthető és a fájdalommentes mozgás visszanyerhető akár műtét nélkül is. Bár a szakma már egy jó ideje tisztában volt a gyógytorna ezirányú előnyeivel, azzal azonban nem, hogy pontosan milyen gyakorlatok enyhítik leggyorsabban a fájdalmat. A “JOPST” magazin 2011. augusztusi számában publikált tanulmány új, bizonyítékokkal alátámasztott eredményekkel szolgál.

Új eredmények

Mivel ez a fajta probléma leggyakrabban a nőknél jelentkezik, így a kutatók 33 patellofemoralis fájdalom-szindrómával küzdő nőt választottak alanynak. Az első 4 hét fizioterápiája során a páciensek körülbelül fele a comb és quadriceps izmokra koncentráló gyakorlatokat végzett, míg a másik fele a csípő izmokat helyezte középpontba. Ezután minden alany ugyanazokat – a teljes láb izomzatát erősítő – gyakorlatokat végezte 4 héten át. Az eredményeket a fájdalom szintjére vonatkozó kérdőívekkel és az izomerő tesztelésével mérték fel. Az első 4 … Read More »


Gyógymasszázs, gyógytorna egészségpénztári partner

Közzétéve július 31st, | Kiss Borbála itt: Gyógytorna, Masszázs. 1 hozzászólás

Örömmel tudatom a kedves érdeklődőkkel, hogy mostantól szolgáltatásaim egészségpénztári egyenleg terhére is igénybe vehetők. Jelenleg a következő egészségpénztárakkal állok szerződésben: OTP, Allianz és Dimenzió. Az általam kiállított gyógymasszázs, gyógytorna és fizioterápia számlák ezeknél a pénztáraknál elszámolhatók, így adómentesen igénybe vehetők.

 

FONTOSGyógymasszázs, gyógytorna és fizioterápia szolgáltatásról kiállított számlát néhány egészségpénztár csak abban az esetben fogad el, ha a számla mellé a szakorvosi javaslat/igazolás is csatolva van!


Megöl a túl sok ülés! Tények az ülőmunkáról – infografika

Közzétéve július 11th, | Kiss Borbála itt: Cikkek, Gyógytorna. 1 hozzászólás

Köztudomású tény, hogy a sok ülés nem egészséges. A testfelépítésünk egyszerűen nem annyi ülésre lett kitalálva, amennyit egy átlagos városi ember a TV vagy számítógép előtt eltölt ebben a pozícióban. Az alábbi infografika hatásosan magyarázza el, miért is olyan kockázatos a túl sok ülés. Ha a végigolvasás után esetleg mozogni szeretne az irodában, vagy otthon, sétáljon, vagy végezzen el néhány egyszerű tornagyakorlatot.

A képre kattintva a grafika nagyobb méretben megtekinthető.

Forrás: fordítás: http://goo.gl/U7Ue7 | eredeti: http://goo.gl/UckMs


Infografika az irodai munka kockázatairól, munkahelyen végezhető gyakorlatokkal

Közzétéve június 23rd, | Kiss Borbála itt: Cikkek, Gyakorlatok és egyebek, Gyógytorna. Nincs hozzászólás

Az alábbi infografika az irodai munkából eredő mozgásszervi kockázatokat és a panaszok kialakulásának megelőzési lehetőségeit mutatja be, áttekinthető formában. A bemutatott tornagyakorlatok néhány perc alatt, a legtöbb munkahelyen elvégezhetők és nagyon hatásosak. A képre kattintva nagyobb, olvashatóbb formában megtekinthető.

 Letöltés PDF formátumban.


Rehabilitáció videójátékkal

Közzétéve június 22nd, | Kiss Borbála itt: Érdekességek, Gyógytorna, Motiváció. 1 hozzászólás

Az alábbi videóban bemutatják, hogy egy angol kórházban hogyan használják a Kinect mozgásfelismerő rendszert agyvérzés és egyéb agyi történések utáni rehabilitációban.


Szívbetegeknek gyógytorna egy életen át

Közzétéve június 19th, | Kiss Borbála itt: Cikkek, Gyógytorna. Nincs hozzászólás

A mai modern társadalomban élő emberek mindennapos munkája gyakran nem jár annyi fizikai megterheléssel, amennyire az egészségük megőrzése érdekében szükségük volna. Számos ok miatt a munka utáni hosszabb-rövidebb időszakot is kevesen fordítják aktív pihenésre. A megélhetési nehézségek miatt munkájukat sokszor egy másik követi, és nem pihenés, regenerálódás. Hazánkra tehát jellemző, hogy a népesség fizikai aktivitása jelentősen csökkent.  

Felmérések alapján a népesség 80-90százaléka állítja, hogy nem mozog eleget. Köztudott, mégsem veszik elég komolyan, hogy a mozgásszegény életmód számos betegség forrása lehet, így önmagában is fokozza a koszorúér betegség kialakulásának kockázatát. Közvetlen összefüggés fedezhető fel az inaktivitás és a szív-érrendszeri betegségek okozta halálozás között is. Egészségünk érdekében fontos lenne idejében változtatni szokásainkon. Debrecenben, a Kardiológiai Intézet és a Szívsebészeti Központ betegeinek rehabilitációját hárman látjuk el, mint gyógytornászok. A szívsebészeten a rehabilitáció már a műtét előtt elkezdődik. A betegtájékoztatás során megismerkedünk a betegekkel, tájékoztatjuk őket a műtét utáni gyógytorna jelentőségéről, megtanítjuk a helyes légző tornát és köhögéstechnikát. A kardiológián mindez a szívinfarktus ellátást követően az intenzív osztályon, illetve később a fekvőbeteg osztályon válik lehetővé.

 

Gyógytorna az intenzív osztályon

A kardiológiai betegek rehabilitációja három szakaszból áll. Az első fázis, az akut történéstől számított első két hétig tart. Ezen időszak alatt rehabilitációs tevékenységünk célja a hosszú ágynyugalommal … Read More »


Válltorna munkahelyen vagy otthon

Közzétéve április 24th, | Kiss Borbála itt: Gyakorlatok és egyebek, Gyógytorna. Nincs hozzászólás

Bemelegítésként végezzünk el néhány vállkörzést hajlított, illetve nyújtott karokkal, külön-külön és egyszerre is. Majd a következő gyakorlatsort naponta végezzük el! Ezzel nagyszerűen regenerálhatjuk, erősíthetjük a vállak és a lapockák izmait. Minden mozdulatot 5-ször ismételjenek meg.

Első gyakorlatHúzzuk fel egyszerre mindkét vállat magasra, majd engedjük vissza! Ezután, egyszerre húzzuk hátra a vállakat úgy, hogy a lapockák összeérjenek, és közben hajtsuk hátra a fejünket is. Majd engedjük vissza vállunkat a kiinduló testtartásba.

Második gyakorlatAlapállásban tegyük a vállunkra a kezüket. Emeljük fel a karokat a fül mellé, egymással szembe fordított tenyérrel. Utána a kezeket engedjük vissza a vállakra, majd a combokra.

Harmadik gyakorlatTegyék a kezünket ismét a vállunkra, és a felkarokat emeljük vízszintes helyzetbe úgy, hogy a könyökünk és a vállunk egy vonalban legyen. Ezt a helyzetet megtartva nyújtsuk ki a karokat, tenyérrel felfelé fordítva. Hajlítsuk be a kart felfelé mutató ujjakkal úgy, hogy a felkar és az alkar 90 fokos szöget zárjon be. Megtartva a váll és a könyök egyenes vonalát, zárjuk össze magunk előtt a karokat, majd nyissuk szét az előző helyzetbe, és az alkart könyékből fordítsuk lefelé.

Negyedik gyakorlatMellkasunk előtt nyújtsuk előre összekulcsolt kezünket. Húzzuk be a karunkat a mellkasunkhoz, majd nyújtsuk ki újra magunk elé, megtartva a kezek összekulcsolt állapotát. Ezután … Read More »




Kedves Érdeklődő!

Ha szeretne azonnal értesülni a legújabb cikkekről, gyakorlatokról és ajánlatokról, kérem iratkozzon fel hírlevelemre.